Distribuie !

Acest articol a fost văzut de 13970 ori.

Îmi spunea un amic că îi vine să îşi dea pumni în cap când vede mii de cretini milogi cum „partikipă” la tombolele vedetelor autohtone. Vedete care, neavând ce face cu zeci de mii de euro, fac codouri maşini, case, telefoane sau laptop-uri gibonaşilor care au capul pe umeri doar ca să nu le plouă în gât. Ştiu, e amuzant să vezi specimenele astea, dar e mult mai interesant ce se află în spatele glumiţelor de genul.

Facebook-ul a devenit unul din principalii „agenţi” de publicitate din lume. 83% din sumele de bani din publicitate sunt atrase de Facebook şi Google. Numai anul acesta, se estimează că Facebook-ul va încasa peste 36 de MILIARDE de dolari din advertising.
Reclamele pe Facebook sunt din ce în ce mai costisitoare. Fie că ai o afacere, fie că eşti o persoană publică şi vrei să îţi ridici notorietatea, trebuie să investeşti sume destul de mari în publicitatea online. Dar în România, unde numărul de proşti şi de milogi pe metru pătrat este extrem de mare, poţi să ieşi mai ieftin. Adică poţi să cumperi direct pagini cu multe mii de like-uri. De unde au acele pagini multe like-uri? De la cretini. Cretini care habar nu au cum funcţionează de fapt reţelele de socializare. Aşa că, dacă eşti în căutare de multe like-uri, intră şi tu pe una din paginile alea fake ale vedetelor, unde „partikipă” gibonaşii la tombole (o condiţie de bază ca să „câştige” premiul e să dea like paginii) şi fă-i o ofertă administratorului. Sau, mai simplu, intră direct pe OLX şi caută oferte. În fiecare zi apar oferte noi pentru că în fiecare zi se găsesc noi partikipanţi. Uite:
image1 image2
Cumperi pagina, iar apoi îi schimbi numele din „ANDRA ROMANIA” sau „ANTONIA OFFICIAL” sau cum s-o numi ea în „MAGAZINUL LUI GICUŢĂ” sau „AVOCAT FANE SPOITORU” sau cum vrei tu s-o numeşti. Şi gata! Eşti posesorul a mii sau zeci de mii de like-uri, fără să faci vreun alt efort decât cel financiar. Pentru că proşti. Pentru că „partikip”. E win-win: Tu pleci deja de la multe like-uri, iar şmecherul care profită de partikipanţii idioţi pleacă şi el cu ceva lovele acasă.

Până aici a fost partea amuzantă.
Acum urmează o parte mai puţin amuzantă şi anume partea cu manipularea. Printre cumpărătorii de like-uri nu se găsesc numai business-uri, ci şi alte organizaţii sau persoane publice care vor să îţi spele un pic creierul.
Facebook-ul a devenit principalul canal prin intermediul cărui manipularea îşi atinge cam toate ţintele. Facebook-ul este practic un loc care adună milioane de secte. Dintr-o sectă faci şi tu parte. Şi eu fac parte. Sectele noastre sunt de fapt profilurile noastre de facebook, unde avem strânse câteva sute sau mii de prieteni virtuali, care de cele mai multe ori au aceleaşi preocupări ca noi, cam aceleaşi principii şi cu care interacţionăm constant. Şi atunci se produce un fenomen numit GROUPTHINK care, din punctul meu de vedere, este cel mai periculos fenomen social contemporan. Câteva caracteristici ale acestui fenomen:
– iluzia invulnerabilităţii, caracterizată de un optimism excesiv;
– raţionalizarea, în sensul petrecerii unui timp excesiv în a explica şi justifica propriul comportament, mai degrabă decât în reflectarea şi regândirea problemelor; astfel, fiecare decizie, chiar greşită, devine justificabilă;
– increderea necondiţionată în moralitatea grupului, depăşind moralitatea individuală;
– presiunea spre conformitate – disidentele de orice fel sunt respinse;
– autocenzura – membrii îşi cenzurează singuri astfel de disidente în numele gândirii grupului;
– iluzia unanimităţii – determinată de autocenzurare, combinată cu presiunea spre conformare ; astfel apare un consens aparent care pare că validează toate deciziile grupului:
– gardienii minţii (mindguards) – anumiţi membri protejează grupul de informaţiile care ar putea pune sub semnul întrebării eficienţa sau moralitatea deciziilor acestuia.

„Rețelele de socializare au la bază niște algoritmi. Informaţia pe care tu o primeşti este, de regulă, informația pe care tu o agreezi. Ți se dă, de regulă, cam ceea ce ai mai căutat înainte, din sursele pe care le-ai mai căutat. Aceștia sunt algoritmii de pe rețelele de socializare: nu sunt bazați pe veridicitate, ci pe preferința ta. Și mai apare un fenomen aici: prietenii tăi au cam aceleași preferințe ca tine. Și atunci se produce un fenomen care în psihologie se numește group think: gândim toți la fel și ne întreținem unii altora convingerile, pentru că noi nu ne confruntăm cu alte grupuri, de alte opinii. Este o auto-centrare a grupului, și atunci tot ceea ce vine pe rețeaua de socializare este luat cu mult mai puțină prudență logică. E luat by default. De ce? Unu: e agreat și de prietenii mei. Doi: e familiar, seamănă cu ceea ce am consumat ieri, alaltăieri, răsalaltăieri și tot așa. Și atunci credibilitatea acestor informații este mare și nu mai este analizată logic.” spune profesorul Mircea Miclea într-un interviu senzaţional despre cum funcţionează manipularea în zilele noastre.


Treburile astea sunt bine cunoscute de cei care au interesul să îţi niveleze creierul şi, de cele mai multe ori, reuşesc.
Un caz pe care l-am văzut cu ochii mei şi pe care l-am analizat foarte atent s-a petrecut în primăvara-vara anului 2014. Fiind un om activ pe toate reţelele de socializare încă din copilărie (am început cu mIRC-ul, apoi cu Yahoo Messengerul şi HI5-ul, iar acum cu majoritatea reţelelor relevante), mi-au atras atenţia miile de anunţuri din grupurile de pe Facebook, precum şi de pe Mercador (actualul OLX), Tocmai.ro, okazii.ro, regielive.ro, care sunau cam aşa: „CUMPĂR PROFIL FACEBOOK – preţul în funcţie de numărul de prieteni”. Sumele erau cam aceleaşi: cam 10 bani pe fiecare prieten – adică aveai 2.000 de prieteni, încasai 200 de lei. La momentul ăla mi-am pus întrebarea firească: „ce dracu fac ăştia cu profiluri de Facebook???”. Şi am început să cercetez. Şi am început să mă documentez foarte bine în legătură cu modul de funcţionare al Facebook-ului. Şi am obserbat, spre exemplu, că al meu profil – ROBERT BUGĂ – putea fi redenumit sub orice alt nume, după care imediat transformat în pagină de like-uri. Automat, toţi prietenii pe care îi aveam pe profil se transformau în like-uri pe noua pagină, fără să ceară permisiunea prietenilor respectivi. Şi uite aşa, după luni bune de cercetări, am descoperit cine şi pentru ce cumpăra mii de profiluri de Facebook. Brusc (pentru unii), a apărut de nicăieri (pentru alţii) cel mai politician celebru de pe mapamond :)))) Unul despre care nu auziseră niciodată mai mulţi de 4-500.000 de români, a explodat pe Facebook, fiind mai popular (măsurând nr. de like-uri) pe Facebook decât David Cameroon (premierul de atunci al Marii Britanii – 65 de milioane de locuitori), Francois Hollande (preşedintele de atunci al Franţei – ţară cu 67 de milioane de locuitori) sau Angela Merkel (cancelarul Germaniei, ţară cu peste 82 de milioane de locuitori – între timp l-a depăşit pe al nostru la nr. de like-uri).
Ce s-a întâmplat mai exact? Păi Gicu, Marcel, Costela sau Anicuţa şi-au vândut profilurile de Facebook. Respectivele profiluri de Facebook au fost redenumite cu numele KLAUS IOHANNIS 🙂 şi imediat tranformate în pagini de like (automat, prietenii lui Gicu, Marcel, Costela şi Anicuţa au devenit fanii paginii noi). După care, cu ajutorul funcţiei MERGE PAGES, toate cele peste 4-5.000 de pagini numite KLAUS IOHANNIS au fost unite într-una singură: cea actuală 🙂 Şi uite aşa un cvasianonim şi-a însutit cota de notorietate şi, evident, de popularitate, reuşind să comunice prin intermediul paginii sale cu sute de mii de oameni.
Ţin minte că eram la coadă, la secţia de vot din Bastiliei (ASE) şi un puştan de vreo 19-20 de ani îi arăta altui puştan pagina lui Iohannis de Facebook şi îi spunea: „băi, e increbil cât a crescut omul ăsta, acum juma de an Ponta avea de 10 ori mai mulţi fani ca el, iar acum Iohannis are de 2 ori mai mulţi. E super popular, toţi prietenii mei îl votează.” Vă amintiţi ce spuneam despre GROUPTHINK? 😀 Spiritul de turmă se întreţine în alte moduri acum, dar are fix aceleaşi rezultate. Un puşcăriaş pe care eu îl apreciez enorm dpdv intelectual – Sorin Ovidiu Vîntu – spunea la un moment dat că cei mai uşor de manipulat nu sunt numai proştii (gen partikip), ci şi oamenii bine intenţionaţi.

Aşadar, dragii mei prieteni care aţi ajuns la limita suportabilităţii din cauza cretinilor, calmaţi-vă! Decât să îi înjuraţi, mai bine explicaţi-le pe scurt ce am spus eu pe aici. Cât despre cei cu minim un neuron, ar fi bine să nu mai puneţi botul la tot felul de căcaturi ambalate drăguţ, care-s fancy pe Facebook sau Instagram şi care vorbesc aparent pe aceeaşi limbă ca voi. Altfel, veţi şi voi (involuntar) tot un fel de partikipanţi ca utilitate.

P.S.: Interviul fabulos al lui Mircea Miclea (din care v-am citat mai sus) îl găsiţi aici: https://pressone.ro/mircea-miclea-crezi-in-conspiratii-fiindca-te-face-sa-te-simti-special/
P.P.S.: PSD-iştii s-au prins şi ei, într-un final, de schema lui Iohannis :)))) Dar fiind un partid format preponderent din boşorogi anti-tehnologie (iar tinerii lor sunt jos de tot, din toate pdv), n-au înţeles că trebuie să ştii ce să „vinzi” ca să te „cumpere” trolii partikipanţi de pe Facebook. Adică pomeni sau ţâţe.
psd-anaf-facebook-01
Dar pesediştii doar atât au putut :))))))))))))))))))))))))))

Comentarii